film_1
film_2
film_3
film_4
film_5
Aktualizováno: 20.8.2019 
 
 




TOPlist  

DE  EN  PL

Automatika kyvadlového provozu



Kyvadlový provoz   Typická předloha lokálkové trati, po které celý den pendluje motoráček, se dá v modelovém provozu dobře realizovat pomocí „Automatiky kyvadlového provozu“. V základním zapojení je kyvadlová trať složena z širé trati a dvou koncových zastávek. Každá koncová zastávka je vybavena LISSY přijímačem 68610 a automatika na každé koncové zastávce pracuje samostatně. U koncových zastávek je nutné dodržet podmínku, aby kolej mezi senzory LISSY přijímače a koncem trati (zarážedlem) byla dostatečně dlouhá a s rezervou zohledňovala celou délku vlaku. Na trati je možný např. i provoz motorových vlaků s hnacími vozidly na obou koncích soupravy. Jde o princip vícenásobné trakce (multitrack), kdy se motorové vozy na obou koncích soupravy sdruží pod jednu DCC adresu lokomotivy. V takovém případě budou senzory LISSY přijímače reagovat na první motorový vůz v čele příjíždějící soupravy vlaku.

  Schéma základního zapojení pro kyvadlový provoz:

Základní schéma kyvadlového provozu

  Popišme si v bodech obsluhu kyvadlové trati.

  • Motorový vůz jede po širé trati k pravé koncové zastávce 1. Přejetím čidel přijímače LISSY 68610 s adresou 214 obdrží příkaz k zastavení.
  • V LCNV4 přijímače 214 je uložena doba čekání na zastávce. Po uplynutí této doby mění motroový vůz směr jízdy a vyjíždí na trať.
  • Motorový vůz jede k levé koncové zastávce 2. Přejetím čidel prijímače LISSY 68610 s adresou 215 obdrží příkaz k zastavení.
  • V LCNV4 přijímače 215 je uložena doba čekání na zastávce. Po uplynutí této doby mění motroový vůz směr jízdy a vyjíždí na trať a cyklus se opakuje.

Programovací tabulka LISSY přijímače (68610 adresa 214) pro „Kyvadlový provoz” koncové zastávky 1.

LNCV HodnotaVýznam
0 214 Adresa přijímače LISSY 68610
2 4 Funkce „Kyvadlový provoz časově řízený
3 3 Automatika aktivní při přejetí čidel v pořadí 1 → 2
4 10 Doba čekání na zastávce před odjezdem na trať (10s)
10 1 Po odjezdu vlaku je oddíl uvolněn po 1s
15 9 1 : vysílán předávací protokol Uhlenbrock
8 : uložení provozních stavů při odpojení napájení

Programovací tabulka LISSY přijímače (68610 adresa 215) pro „Kyvadlový provoz” koncové zastávky 2.

LNCV HodnotaVýznam
0 215 Adresa přijímače LISSY 68610
2 4 Funkce „Kyvadlový provoz časově řízený
3 3 Automatika aktivní při přejetí čidel v pořadí 1 → 2
4 10 Doba čekání na zastávce před odjezdem na trať (10s)
10 1 Po odjezdu vlaku je oddíl uvolněn po 1s
15 9 1 : vysílán předávací protokol Uhlenbrock
8 : uložení provozních stavů při odpojení napájení

  V další variantě zapojení pro kyvadlový provoz rozšíříme koncové zastávky o odjezdová návěstidla. Provoz bude stejný, ale před odjezdem motoráčku na trať bude postaveno příslušné návěstidlo na „volno“. Po časové prodlevě uložené v LCNV10 bude návěstidlo postaveno zpět na „stůj“ a oddíl zastávky uvolněn:

Základní schéma kyvadlového provozu

Programovací tabulka LISSY přijímače (68610 adresa 214) pro „Kyvadlový provoz” koncové zastávky 1 s odjezdovým návěstidlem.

LNCV HodnotaVýznam
0 214 Adresa přijímače LISSY 68610
2 4 Funkce „Kyvadlový provoz časově řízený
3 3 Automatika aktivní při přejetí čidel v pořadí 1 → 2
4 10 Doba čekání na zastávce před odjezdem na trať (10s)
6 214 Odjezdové návěstidlo 214
10 266 Po odjezdu vlaku je oddíl uvolněn po 10s (256 + 10) a návěstidlo 214 postaveno na „stůj“
15 9 1 : vysílán předávací protokol Uhlenbrock
8 : uložení provozních stavů při odpojení napájení

Programovací tabulka LISSY přijímače (68610 adresa 215) pro „Kyvadlový provoz” koncové zastávky 2 s odjezdovým návěstidlem.

LNCV HodnotaVýznam
0 215 Adresa přijímače LISSY 68610
2 4 Funkce „Kyvadlový provoz časově řízený
3 3 Automatika aktivní při přejetí čidel v pořadí 1 → 2
4 10 Doba čekání na zastávce před odjezdem na trať (10s)
6 215 Odjezdové návěstidlo 215
10 266 Po odjezdu vlaku je oddíl uvolněn po 10s (256 + 10) a návěstidlo 215 postaveno na „stůj“
15 9 1 : vysílán předávací protokol Uhlenbrock
8 : uložení provozních stavů při odpojení napájení

  V další praktické ukázce budou ve skrytém nádraží dvě koleje pro střídání motoráčků. Na trať budou vyjíždět střídavě a do nádraží budou vjíždět k nástupišti na kusou kolej. Ve skrytém nádraží budou virtuální návěstidla. Přijímače LISSY 61610 s adresami 215 a 216 budou v režimu „kyvadlový provoz řízený návěstidlem“. Motoráček přijíždějící do skrytého nádraží přejetím čidel prijímače LISSY 68610 zároveň staví vlakovou cestu pro odjezd z druhé koleje. Ve skrytém nádraží je použit povrchový elektromagnetický přestavník 83531 nebo 83532. Pomocné relé R313 kromě ovládání přestavníku zajišťuje správnou polaritu v srdcovce výhybky. Pomocné relé Rt slouží k vygenerování impulzu pro vlastní přestavení elektromagnetického přestavníku.

Kompletní schéma kyvadlového provozu

Programovací tabulka LISSY přijímače (68610 adresa 214) pro „Kyvadlový provoz časově řízený” s odjezdovým návěstidlem.

LNCV HodnotaVýznam
0 214 Adresa přijímače LISSY 68610
2 4 Funkce „Kyvadlový provoz časově řízený
3 3 Automatika aktivní při přejetí čidel v pořadí 1 → 2
4 10 Doba čekání na zastávce před odjezdem na trať (10s)
6 214 Odjezdové návěstidlo 214
10 266 Po odjezdu vlaku je oddíl uvolněn po 10s (256 + 10) a návěstidlo 214 postaveno na „stůj“
15 9 1 : vysílán předávací protokol Uhlenbrock
8 : uložení provozních stavů při odpojení napájení

Programovací tabulka LISSY přijímače (68610 adresa 215) pro „Kyvadlový provoz řízený návěstidlem” ve skrytém nádraží.

LNCV HodnotaVýznam
0 215 Adresa přijímače LISSY 68610
2 5 Funkce „Kyvadlový provoz řízený návěstidlem
3 3 Automatika aktivní při přejetí čidel v pořadí 1 → 2
4 10 Doba čekání na zastávce před odjezdem na trať (10s)
6 215 Odjezdové návěstidlo 215
7 37|3Vlaková cesta 37 (pro kolej 2) s příznakem 3 (že se jedná o vlakovou cestu)
10 1 Po odjezdu vlaku je oddíl uvolněn po 1s
15 9 1 : vysílán předávací protokol Uhlenbrock
8 : uložení provozních stavů při odpojení napájení

Programovací tabulka LISSY přijímače (68610 adresa 216) pro „Kyvadlový provoz řízený návěstidlem” ve skrytém nádraží.

LNCV HodnotaVýznam
0 216 Adresa přijímače LISSY 68610
2 5 Funkce „Kyvadlový provoz řízený návěstidlem
3 3 Automatika aktivní při přejetí čidel v pořadí 1 → 2
4 10 Doba čekání na zastávce před odjezdem na trať (10s)
6 216 Odjezdové návěstidlo 216
7 36|3Vlaková cesta 36 (pro kolej 1) s příznakem 3 (že se jedná o vlakovou cestu)
10 1 Po odjezdu vlaku je oddíl uvolněn po 1s
15 9 1 : vysílán předávací protokol Uhlenbrock
8 : uložení provozních stavů při odpojení napájení

  Vlakové cesty jsou uloženy v Intelliboxu nebo v pultu IB-switch. Každá vlaková cesta je posloupností příkazů k postavení odjezdu z koleje ve skrytém nádraží.

Vlaková cestaPříkazyVýznam
36|3 Odjezd z koleje 1 - vlaková cesta 36 volána zpětným hlášením (3)
313|1 Výhybka 313-1 (rovně)
314|1 Impulz pro relé Rt k přestavení výhybky
215|1 Odjezdové návěstidlo 215 na volno s příznakem 1 (grün)
37|3 Odjezd z koleje 2 - vlaková cesta 37 volána zpětným hlášením (3)
313|0 Výhybka 313-0 (do odbočky)
314|1 Impulz pro relé Rt k přestavení výhybky
216|1 Odjezdové návěstidlo 216 na volno s příznakem 1 (grün)

Programovací tabulka spínacího modulu (63410 adresa 5) pro obsluhu analogových prvků (relé napájení srdcovky a přestavníku výhybky):

LNCV HodnotaVýznam
Konfigurace výstupů 1 a 2 pro zapnutí
21 313|0 Výhybka 313 - do odbočky voláno s příznakem 0 (rot)
22 314|1 Relé Rt -
Konfigurace výstupů 1 a 2 pro vypnutí
41 213|1 Výhybka 313 - rovně voláno s příznakem 1 (grün)
42 - Relé Rt - vypnutí se nedefinuje
Konfigurace časových spínacích poměrů výstupů 1 a 2
61 - Výhybka 313 - impulz se nedefinuje
62 10|0 Relé Rt - impulz 0,5s (10 x 0,05s)


Další informační zdroje:
  • Základní schéma kyvadlového provozu ve formátu pdf a jpg
  • Základní schéma kyvadlového provozu s návěstidly ve formátu pdf a jpg
  • Kompletní schéma kyvadlového provozu se skrytým nádražím ve formátu pdf a jpg

 

WebArchiv WebArchiv


WebArchiv - archiv českého webu

Licence Licence


Creative Commons License

Licence Kontakt


@vlacky.com

Info Info

  • Aktualizováno: 8.3.2018
  • Celkem přečteno: 774x
  • Naposledy: dnes v 05:27

Oblíbenost Oblíbenost


Reportáž Poslední navštívené reportáže